loading...
ورودی های اقتصاد 92 چمران
میلاد خدری بازدید : 7 دوشنبه 18 فروردین 1393 نظرات (0)


میلاد خدری                                                                                                                          

                                                 مدیریت جهادی دولت در اقتصاد

     ضمن عرض تبریک سال نو خدمت دانشجویان و اساتید گرامی و آرزوی سالی پر خیر و برکت توأم با موفقیت را برای جامعه دانشگاهی  و تمام مردم ایران-زمین از خدای منّان خواهانم.

     مقام مظم رهبری طبق سنت هر ساله برای امسال هم نامی برگزیده اند، ایشان امسال را سال" اقتصاد و فرهنگ، اب عزم ملی و مدیریت جهادی" که متأسفانه نشان از ضعف در این مقولات است. در اینجا سعی دارم تا نقش مدیریت جهادی دولت را در اقتصاد کشور تشریح کنم.

     چند سالی است که نامگذاری سالها رنگ و بوی اقتصادی دارد، از اصلاح الگوی مصرف تا همت مضاعف کار مضاعف تا جها اقتصادی تا تولید ملی و انسجام اسلامی، سال پیش هم حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و امسال هم نام اقتصاد در پیام رهبری تکرار شد.

     "مدیریت جهادی" و "اقتصاد"، این دو کلمه ما را یاد سال90، سال جهاد اقتصادی می اندازد. سالی که بواقع بدترین سال اقتصادی چه از نظر مدیریت چه از نظر رسانه ها و چه از نظر همکاری مردم. از 11روز خانه نشینی تا فساد3000میلیاردی تا مرگ مرحوم ناصر حجازی و انتخابات مجلس نهم، همه و همه باعث شد تا نه دولت نه مردم نه رسانه ها، کار اصلی خود را که جهاد اقتصادی بود انجام ندهند.

     وقتی نام"جهاد" مطرح شود، سه موضوع در ذهن می آید1) برای خداست. 2) پای دشمنی در کار است. 3) مردمی است. ولی با اسم "مدیریت" کمی کار دولتی و اداری میشود، یعنی دولت با درایت و تدبیر و برنامه ای مستحکم و عزمی چند برابر قبل و با کمک گرفتن از مردم در عرصه تولید و مصرف حرکتی پر تحرک و پویا انجام دهد. دولت در این راه چند رویکرد و وظیفه دارد که باید آنها را در نظر بگیرد که در اینجا به فراخور وقت و حد توان تعدادی از آنها را آورده ام.

     1.محیط کار توأم با تقوا: چنانکه امیرالمؤمنین در احادیثی میفرمایند:

      _ با بدکاری و گناه، رشد همراه نمیشود.

      _ با فجور، توانگری حاصل نمیشود.

      _ تداوم گناه، روزی را قطع میکند.

     2. فراهم کردن حضور همه جانبه مردم در صحنه اقتصادی.

     3. تحقق فرهنگ کار و تلاش پرهیز از تنبلی و کاهلی:کار و تلاش بعنوان یک ارزش در غالب نقاط دنیا مطرح است و همچنین از تنبلی و کاهلی نهی شده و در دین اسلام نیز تا حد زیادی ارزش کار بالاست که بسیاری از معصومین آن را باجهاد در راه خدا هم رتبه میدانند. یکی از معضلات اقتصاد کشور ما متأسفانه تنبلی و کاهلی است. از دانشگاه شروع کنم، برخی از اساتید بدون دلیل یا دلیل غیر موجه 1ساعت یا کمتر قبل از وقت قانونی کلاس را ترک میکنند، میخواهم بپرسم آیا اینطور میخواهیم کار جهادی کنیم؟ یا اینکه بدون دلیل و بصورت خودجوش چیزی حدود 2 ماه ( از 2هفته اول مهر، 2هفته قبل از فرجه ها، 1هفته قبل و 1هفته بعد از عید) از سال تحصیلی را تعطیل میکنیم که این هم ضعف مدیریت و هم دانشجویان و اساتید است. تا کی مشکلات را به گردن این آن بیاندازیم و ذره ای به تنبلی خود فکر نکنیم؟

     درمبحث مدیریت جهادی یک سری وظایف هم هست که انشاءالله دولت محترم با همتی چند برابر و استفاده از ظرفیتهای موجودبه این وظایف به نحو احسن عمل کند.

     1. برنامه ریزی: با توجه به اینکه سند چشم انداز و برنامه 5 ساله تهیه شده اند، دولت میتواند با برنامه هایی یکساله و میان مدت مطابق با این دو سند، هم در جهت نیل به اهداف عالیه نظام و هم جلوگیری از دخالت و اعمال سلیقه های شخصی که برای ما خود معضلی است و مقدار قابل توجهی از مشکلات ما از اعمال سلیقه های شخصی برخی افراد در اقتصاد است.

     2. وضع قوانین مناسب

     3. عمل به قوانین و برنامه ها: طبعا عمل به قانون به مراتب از وضع آنها مهمتر است. کما اینکه دولتها قوانین و مقررات بسیار خوبی را وضع کردند، اما به دلیل عدم اجرا یا کامل اجرا نکردن آنها، این طرح ها خود به یک مشکل جدید تبدیل شدند. امثال طرح هدفمندی یارانه ها، مبارزه با فساد و پولشویی، سبد کالا و ...

     4. خنثی نمودن توطئه های دشمن: ما باید از شرایط تحریم به عنوان یک فرصت استفاده کنیم، 7 درصد کاهش تولید ناخالص ملی در شرایط تحریم یعنی فاجعه، یعنی مشکل جای دیگری است، ما همان کشوری هستیم که در شرایط تحریم توانسته بودیم به غنی سازی 20 درصد برسیم و دولت باید تلاش خودش را در وظایف آورده شده بکار گیرد تا موفق شود.

     5. مبارزه با فساد

     6. نظارت و کنترل با حفظ شأن کارکنان

     7. حمایت از تولید داخلی: در کشور فرانسه هزینه تبلیغات کالاهای خارجی 100 برابر کالاهای داخلی است.، در هزینه مالیات و گمرک هم همینطور. دولت نباید برای کالاهای لوکس و غیر ضروری از ارز 2600تومانی استفاده کند، با این کار هم مقداری جلوی تجمل گرایی گرفته میشود هم دولت میتواند این مقدار درآمد را در تولید و حمایت از شرکتهای دانش بنیان استفاده کند. متأسفانه دولت وقتی که نقش بنزین داخلی در آلودگی محیط زیست بدون تأثیر اعلام شد باز هم دولت اقدام به خرید بنزین خارجی کرده که این برخلاف حمایت از تولید ملی است

     8. اصلاح الگوی مصرف: از زیر کار در نرفتن، در هر شغل و لباسی از استاد دانشگاه تا کارمند بانک و ...، مرخصی های بی مورد، تعطیلی های غیر ضرور، عدم اهتمام لازم برای بکار بردن تجهیزات لازم برای بهبود کیفیت کالا و هزینه و انرژی کمتر.

     مقام معظم رهبری به شاخص شدت انرژی اشاره داشته اند. شاخص انرژی کشور ما 9 برابر کشورهای ژاپن و نروژ است که از لحاظ جمعیت با کشور ما برابرند. البته این تنها توسط مردم شکل نگرفته چرا که 20 درصد برق تولیدی کشور در شبکه انتقال برق از بین میرود برای آب شرب این مقدار به 25 درصد میرسد که دولت باید اهتمامش در این عرصه هم بکار ببندد.

     انشاءا... که دولت محترم بتواند با تلاشی چند برابر در عرصه اقتصادی با کمک مردم به نقطه مطلوب که همان عدم وابستگی به خارج است دست پیدا کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    اخبار سیاسی
    اخبار ورزشی
    اخبار فناوری
    اخبار گوناگون
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 52
  • بازدید کلی : 655
  • اخبار اقتصادی